Angstige patiënten

Als u bang bent voor de behandeling bij de tandarts, kunt u dit het beste gewoon aan ons vertellen. De tandarts is bekend met dergelijke problemen en kan veel doen om u wat minder angstig te laten zijn. Als u een ontspannend of kalmerend middel wilt nemen, bespreek dat dan met de tandarts.

U kunt de tandarts het volgende vragen:

• meer tijd uittrekken dan gebruikelijk is
  • de eerste keer alleen maar kijken of een foto maken
  • alles van te voren goed uitleggen, zodat u weet wat er gaat gebeuren
  • u tijdens de behandeling precies vertellen wat hij gaat doen en hoe lang het nog duurt
  • u laten meekijken met een spiegeltje (of juist niet)
  • stoppen met de behandeling zodra u uw hand opsteekt

Ook kunt u uw mp3-speler meenemen met uw favoriete muziek, of tijdens de behandeling iets vasthouden wat u een geruststelt.

Verdoven

Als de tandarts iets moet doen wat pijnlijk kan zijn,  zal hij in de meeste gevallen eerst voorstellen om te verdoven. De verdoving bestaat uit een klein prikje, waarna u meestal geen pijn meer voelt. Voelt u na de verdoving toch pijn zeg dat dan meteen, de tandarts kan dan nog een beetje bij verdoven. Als de verdoving eenmaal werkt, voelt uw wang of lip vaak dik aan en heeft u het gevoel dat u moeilijker kunt praten en eten/drinken. Dit gevoel verdwijnt weer nadat de verdoving is uitgewerkt, meestal enkele uren na de behandeling. De tandarts kan de plek waar de verdoving gegeven wordt iets minder gevoelig maken met een zalfje.

De tandarts kan ook een kalmerend medicijn voorschrijven, dit wordt premedicatie genoemd. Niet alleen merkt u zo minder van de behandeling, maar u herinnert zich er achteraf ook minder van.

In het geval van extreme angst voor de tandarts is er de mogelijkheid om u te laten behandelen onder narcose. U bent dan volledig ‘weg’ zodat u niks merkt van de behandeling. Hiervoor kunnen we u doorverwijzen naar het ziekenhuis.